ختصاصی مهر؛
افزایش اختلالات روانی کودکان ایرانی / اضطراب و بیش فعالی در صدر
رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از افزایش بالای اختلالات روحی و روانی در بین کودکان ایرانی خبر داد و گفت: اضطراب و بیش فعالی از شایع ترین اختلالات روحی و روانی در بین کودکان ایرانی است.

گلایل اردلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: این موضوع بیانگر این است که باید بیش از گذشته به بهداشت روان در خانواده و جامعه توجه کنیم.

پیش از این "جواد علاقبند راد" رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان در این باره گفته بود: نتیجه مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که 10 درصد کودکان بیش فعالی دارند، یعنی به طور متوسط در هر کلاس درس چهار تا پنج نفر از دانش آموزان به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند. در دوران نوجوانی یا پس از دبستان، انواع و اقسام اختلالات ارتباطی، پرخاشگری و افسردگی وجود دارد و می توان گفت که 20 درصد کودکان و نوجوانان ایرانی زیر 18 سال مبتلا به یکی از انواع اختلالات روانی و نیازمند کمک هستند.

افزایش بیماری آسم در بین کودکان و نوجوانان ایرانی

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین طبق نتایج طرح سنجش، بیماری آسم یکی از شایع ترین اختلالاتی است که به دلیل وجود آلرژیهای تنفسی روز به روز در قشر کودک و نوجوان در حال افزایش است.

آسم شایعترین بیماری مزمن در کودکان و یکی از موارد مهم بستری آنان در اورژانس و بیمارستان و اولین علت غیبت کودکان از مدرسه است.

آسم بیماری التهابی دستگاه تنفسی است که در طی آن لنفوسیتها و ائوزینوفیلها و نوتروفیلها وارد ریه شده و مجاری هوایی را تحریک می کنند. کودکان آسمی اولین حمله خود را در 80 تا 90 در صد موارد قبل از سنین چهار تا پنج سالگی تجربه می کنند.

در دوران کودکی پسران دو برابر دختران به حملات آسم دچار میشوند ولی تا سن 30 سالگی این نسبت یکسان می شود.

بیماری صرع در بین کودکان

اردلان با بیان اینکه حدود یک درصد از نوآموزان هفت ساله مبتلا به بیماری صرع هستند، افزود: نتایج طرح سنجش سلامت نشان می دهد که حدود چهاردهم درصد از نوآموزان دارای یک نوع اختلالات تشنجی هستند.

صرع، از بیماری‌های شایع همه کشورهاست، به‌ گونه‌ای که شیوع آن حدود 7 تا 9 در هزار است و در همه سنین، همه نژادها و هر دو جنس بروز می‌کند